2012-08-27

Hvarför fick en fågel vingar

Jag kände för att blogga lite, men jag visste inte om vad. Så kom jag på att jag för en tid sedan fick tag på något vackert och magiskt när jag och min kära mor var på loppis. Och det förtjänar nog ett litet inlägg:
En poesie-bok! Ja, "Poesie", inte "poesi", detta föremål måste ha många år på nacken, jag vet inte hur många, men jag gissar på närmare hundra år? Allt jag vet är att den är gammal, att den är sliten, men ändå i stort sett oanvänd. Det finns totalt tre dikter skrivna på tre slumpade sidor. Två av dem kommer ifrån en Hilda, det tredje kommer ifrån Annie.
Det är skrivet på gammalsvenska och med en riktig skrivstil, så jag måste erkänna att jag har haft lite problem med att tyda vissa ord. Men det här är vad jag kan få fram av det som står på uppslaget:

Om min tanke långt från 
gruset. Stundom ilar, glad 
och fri. Om mitt öga 
från till ljuset. Är det något 
ondt där.

Hvarför undra, om jag 
svingar mig dit ofvan då 
och då Hvarför fick en 
fågel vingar, om han 
frukta skall det leta.
                      Annie

Jag är ganska säker på att ordet "gruset" är fel, det passar inte riktigt in där. Någon därute som är bättre på att tyda gammalsvenska (klicka på bilden för att förstora den)?
Hursomhelst så blev jag helt förälskad när jag såg boken ligga där, den väntade liksom på mig. Och den blev min för bara tio svenska riksdaler. Jag vet dock inte vad jag ska skriva i den, eller om jag ens bör skriva något. Den kanske bara behöver stå någonstans? hmm... Just nu står den lite fint vid min dator, i väntan på en bättre placering.

4 kommentarer:

Nath sa...

Om min tanke långt från gruset(?)
Stundom ilar, glad och fri
Om mitt öga trår till ljuset
Är det något ondt däri

Hvarför undra, om jag svingar
mig dit ofvan då och då
Hvarför fick en fågel vingar
om han frukta skall det blå

Nath sa...

Underbar bok förresten :3

Sheriilyn sa...

Så himla fint ♥

Malin sa...

Det kanske kan vara suset?